CCGLCR (07-2009)


Dit is een simpele maar effectieve methode dat behalve Plogue nog een ander
programma gebruikt : Center Cut Gui. Dit is op divese plekken te downloaden en
is freeware. Oorspronkelijk is het een onderdeel van Virtual Dub. De methode
gebruikt de originele stereo in de drie fronts en accenten van CCG in de rears

Benodigde files :


- Center Cut Gui (freeware) standalone programma
- M-var-Multisonics VST
- FreezeRMS Group
- RMSBuddy VST
- HNM Filter VST
- Dither ITU Group
- De Spreadsheet
- the layout.
Ik heb alle software hier in 1 te downloaden pakket gestopt : CCGLCR Package
Plaats de layout in de layout folder van Plogue, de groepen in de group folder en
de VST's in de VST folder. Plaats de spreadsheet op de desktop en CCG in de
folder waar ook je stereo files staan. Dit werkt het snelst. De methodes heeft
twee fileplayers : 1 voor de originele stereo en 1 voor de rears van CCG.
Omdat CCG artefacts produceert (weing !) is dit de aan te raden manier om de
methode te gebruiken :
-Verander de bitdepth van de stereo in 32 bits (NIET float, want dat kan CCG niet
verwerken.)
-Upsample naar 96 Khz
-Save de bewerkte stereo files, voeg -3296 aan de filenaam toe.
-Je folder bevat nu 16/44.1 en 32/96 stereo files en CCG.
Laad nu CCG en open een stereo (32/96) met "Add". Je kunt zo alle files tegelijk
inladen en ze worden dan allemaal in volgorde geconverteerd.
De settings van CCG moeten hetzelfde zijn als op het scherm :



Druk nu op run en als het proces klaar is heb je de volgende files in je folder :
stereo3296-S.wav and stereo3296-C.wav
De files met een C kun je verwijderen, want die wordt hier niet gebruikt.
Beluister de stereo3296-S file om te horen of ie verbeterd moet worden met b.v.
BBE of Yamaha Final Master of een ander mastering programma om wat artefacts
te verwijderen. Als je daarmee klaar bent, downsample de originele 32/96 stereo
en 3296 stereo-S files naar 32/44/1 . De originele stereo moet ook op deze
manier behandeld worden, omdat er anders een verschil in toon kan onstaan tussen
de stereo en de rears. En het downsampelen verwijdert ook nog wat artefacts !
Now listen to the stereo3296-S file to hear if it need some improvement.
For instance a bit of BBE or Yamaha Final Master to remove some of the artefacts.
Ter herinnering : Als je stereo slecht klinkt, doe dan eerst preprocessing voor
je het hele proces start.
Nu je klaar bent met het voorbereiden van de stereo is hier de layout :



Laad de originele 32/44.1 file in de fileplayer for the fronts en de stereo3244
-S in de rear player en run het process voor een eerste run. Gebruik de gains die we altijd aan raden : FL en FR gelijk in RMS, Center 0.5 Db
luider, rears 1 Db zachter. Gebruik de spreadsheet !
Dit is eigenlijk alles, maar soms zal je merken dat er rare verschillen ontstaan
tussen fronts en rears. Als voorbeeld fronts van -0.1/-18 Db en rears een stuk
zachter : -0.1/-25Db .
Als je hier de spreadsheet gebruikt zullen de fronts dus -6.1/-24 worden en dat
geeft geen goed resultaat. Het beste is om de waardes in zo'n situatie zo te
laten, want separatie komt voornamelijk van de Peaks en niet van de RMS's.
De RMMS is meer verantwoordelijk voor het soundfiled, waaruit je zou kunnen
concluderen dat het soundfield bij deze methode altijd wat minder is. Maar dat
valt gelukkig wel mee door de uitstekende separatie.
Laten we als voorbeeld eens een song nemen waar een zanger begeleidt wordt door
alleen een piano gedurende 1 minuut en beide geluiden worden naar de fronts ge-
stuurd. De achterkanalen blijven dus zonder geluid, maar als na die minuut het
hele orkest begint, komt er ook geluid uit de rears. Voornamelijk effecten en
omdat die niet gedurende de hele song aanwezig zijn, krijg je dus die grote RMS
verschillen. Het meeste wordt naar de fronts gestuurd omdat we namelijk M-var-M
voor de fronts gebruiken. M-var-M is geen zang verwijderaar maar een tool die
geluid over drie speakers stuurt i.p.v. 2 ! Je fronts zullen dus altijd vol en
breed klinken en dezelfde sound geven als de originele stereo, maar nu in drie
speakers.

Happy Encoding !!

BACK

Layout and Guide by The Dynamic Duo
The Dynamic Duo : Kempfand & Eye of Horus
Het is niet toegestaan deze methode ergens anders te publiceren !