225WAD (07-2009)


225WAD - 2nd Order Ambisonics Decoder

Nodige Software :

VST's :

- DCKiller (niet ingesloten in archief)
- RMS Buddy (niet ingesloten in archief)
- Panorama (ingesloten)
- Wig Ambi Decoder 2nd order (ingesloten)
- MSAdjustGUI (ingesloten)
Sommige zijn niet bijgesloten, omdat ze bij eerdere methodes verkrijgbaar zijn.

Je kan het archief hier downloaden : 225WAD

Layout :



Settings :



Omdat dit tweede order Ambisonics is en we willen converteren naar een maximum
van 5 speakers, zijn alleen de settings Quad en de twee ITU's belangrijk. Omdat
het center van een ITU hier erg laag in volume is, kun je direct een center van
MSAdjustGUI gebruiken. Verander deze setting niet ! Je kan ook kiezen voor een
conversie naar quad met een center.
Laten we de settings eens doorlopen :

- Azimuth : Deze zijn belangrijk voor de spreiding van voor naar achter.
de waarde van +75/-75 geeft een bijna gelijk volume in achter en voor speakers
en is de standaard Decoder preset. Wanneer je deze waarde verandert, kan hij een
vervanging voor gains zijn. probeer een eindresultaat te behalen waarbij als de
fronts relatief 0 Db zijn, de center +0.5 Db, LFE -4 Db RMS and rears -1 Db zijn.
Wanneer je de quad optie gaat gebruiken moet je ook de Azimuth Setting aanpassen.
Als je clipping krijgt in de fronts en een groot verschil tussen fronts en rears,
probeer dan eens een waarde van -85/85 Db waardoor je een betere balans krijgt.
Meestal geeft de quad setting een beter resultaat dan de ITU en heeft daarom onze
voorkeur. ITU geeft een zeer laag in volume center en MSAdjustgui maakt dat dan
luider.
- Extra Bass Boost
Deze bassboost verschilt erg van die in b.v. DPLamb, waar de bass uit de stereo
bron getrokken is. Hier wordt de bas gemaakt van de "druk" van het geluid in het
Ambisonics geluidsveld. Zoals gebruikelijk adviseren we echter om geen extra bas
te gebruiken en je receiver dat te laten regelen.

- Outgain
Run het process 1 keer om waardes in de RMSBuddies te krijgen. Als je het volume
wilt verhogen of verlagen, gebruik dan de slider. Als je echter voor ieder kanaal
apart het volume zou regelen, vernietig je het Ambisonics geluidsveld en daarom
werkt het volume op alle kanalen tegelijk ! Als je gain toevoegt, zorg er dan
voor dat je geen clipping krijgt, dus voeg nooit meer toe dan de luidste waarde
in een RMSBuddie. NB. -1 is luider dan -2 !

- Disable Distance Compensation
Deze setting heeft invloed op de afstand tussen de fronts en de luisterpositie.
in de praktijk maakt het weinig verschil en kun je gewoon de standaard gebruiken.

-Decoder Low and High pattern
Deze setting emuleert verschillende opname microfoons. Voor beide ITU sets, de
waarde moet altijd op 0,5 staan, wat een waarde geeft van 1.0.
Als je quad gebruikt heeft deze setting geen invloed. In ITU heeft het invloed
op de plaatsing van de instrumenten in het geluidsveld. De pattern waarde oefent controle uit op de polar patterns die naar de speakers
gevoerd worden, waarbij 0.0 omni-directional is, 1.0 cardoid en 2.0 emuleert een
rij van 8 microfoons.

-Decoder TransitionF
Besteed extra aandacht aan deze setting zoals eerder vermeld !
Het menselijk oor gebruikt verschillende mechanismem om te bepalen waar geluid
vandaan komt. Het eerste mechanisme is voor geluiden tot 700 Hz and staat bekend
als Interaural Time Difference (ITD). M.a.w. het verschil in tijd waarbij een
geluid bij je oor aankomt en daardoor voor faseverschillen zorgt. Daarom staat
deze waarde ook wel bekend als Interaural Phase Difference (IPD). Voor geluiden
boven de 700 Hz wordt Interaural Level Difference (ITD) gebruikt. Dit is het
verschil in tijd wanneer geluid bij je linkeroor aankomt en bij je rechter.
Die pakweg 10 centimeter verschil zorgen echter wel voor een minder volume in
het ene oor t.o.v. het andere.
In een Ambisonics decoder, worden 4 verschillende zaken onderscheiden, WXYZ.
W staat voor de druk naar voren, X voor het geluid van voor naar achter, Y voor
het geluid zijwaarts en Z voor het geluid in de hoogte. Met het gebruik van de
zogenaamde shelf-filters waaraan bij ieder een apart volume wordt toegekend,
zijn we in staat om geluid te lokaliseren, ook wanneer dat in een geluidsveld is.
Dit lokalisatie-mechanisme werkt onder of boven de Transition Frequency, die
tussen 500 en 700 Hz ligt. Afhankelijk van de soort muziek moet je deze waarde
instellen, maar in 95% van de gevallen is 550 Hz goed !
NB. Wanneer je in Plogue de DSP van 44.1 naar 96 Khz verandert, moet je hand-
matig de waarde voor TransitionF opnieuw instellen ! Klein bugje in Plogue dat de
waarde meeverandert met de frequencie. Zorg er altijd voor dat het ongeveer 550Hz
is.

- Decoder use spatial EQ
Nog een setting waarmee je het gekluid verandert en er een enigszins spatial
tintje aan geeft. We gebruiken 0.0 als standaard waarde, waarbij spatial EQ uit
staat. Zet hen aan door hem op 1.0 te zetten. Deze functie is alleen voor ITU !

- Wat extra opmerkingen :

- Wees niet verrast als het center in ITU heel erg laag in volume is. Ongeveer
20 Db te laag ! Dit is normaal omdat in Ambisonics in de layout voor 5.1 het
center er alleen is ter ondersteuning van de zij-speakers. Ter compensatie van
dit zwakke center hebben we MSAdjustGui toegevoegd.
- gebruik de up/downsampling techniek NIET in deze methode. Als je na het proces
zou downsamplen, vernietig je het Ambisonics geluidsveld ! De methode is lossy en
dus is het nergens voor nodig. Je kan gewoon de stereo in 44.1 Khz gebruiken.
Heb je echter een slechte bron, dan kan je die natuurlijk altijd nog van te voren
een kwaliteitsinjectie geven. Bijvoorbeeld met Sonic Maximizer. Kijk wel uit dat
dit niet tot clipping leidt !
- Over clipping : Dit moet ten allen tijde voorkomen worden. Als je clipping
hebt voor de postgains, dan kan je het niet wegkrijgen met het verlagen van het
volume. Dat is iets wat je vooraf had moeten doen. Start daarom altijd met een
goede pre-gain, waarbij je er ook meteen rekening mee houdt dat beide kanalen van
de stereo een gelijk RMS krijgen. Dit geeft betere resultaten !

HAPPY ENCODING !!

Speciale dank aan Bruce Wiggings voor zijn uitstekende WAD 2nd order processor.

BACK

Layout and Guide by The Dynamic Duo
The Dynamic Duo : Kempfand & Eye of Horus
It's not allowed to re-publish this method !