225WAD-MIRA (07-2009)


225WAD - 2nd Order Ambisonics Decoder with Multiple Inputs Real Ambisonics

BenodigdeSoftware :

VST's :

- FreezeRMS group
- DCKiller (ingesloten in archief)
- RMS Buddy (ingesloten in archief)
- Panorama (ingesloten in archief)
- Wig Ambi Decoder 2nd order (ingesloten in archief)

Hier kun je het archief downloaden : 225WAD-MIRA

De layout :



Het eerste dat opvalt zijn de verschillende fileplayers. Deze methode werkt met
de output van andere methodes. Als voorbeeld gebruiken we de output van CCG zoals
besproken in CCGLCR. Dezelfde werkwijze wordt hier gebruikt : upsample eerst je
stereo naar 32/96, run hem door CCG en je eindigt met stereo32/96.wav,
mono32/96-Center.wav en 32/96stereo-Surround.wav. Downsample deze terug naar
32/44.1 en plaats de files in de juiste speler.

De instellingen verschillen niet veel van 225WAD :



Voor een uitleg over deze instellingen zie de 225WAD gids.

Uitgewerkt voorbeeld :
Upsample je stereo naar 32/96
Laad je stereo in CCG



Downsample de drie files terug naar 32/44.1 en laad de stereo in de eerste
speler, de xxx-C file in de center-speler en de xxx-S in de rear-speler.



Na de eerste run verschijnen deze waardes in de RMSBuddies :



Maak de inputs zo luid mogelijk met gelijke waardes voor RMS : BR>


Run een 2e maal met de gains en deze instelling voor de decoder :



Bekijk nu de waardes in de RMSBuddies beneden in de layout :



Het probleem met Ambisonics is dat veranderen van gain in 1 kanaal, invloed
heeft op de waardes van de andere kanalen en dat de gain niet lineair is, wat
het een beetje gokken en proberen maakt, totdat je de juiste waardes hebt.
Als je dit echter een paar keer geprobeerd hebt, herken je er zekere patronen in
en weet je waarmee je moet starten. In de meeste gevallen is het het beste om de
achterkanalen eerst aan te passen, waarbij je probeert de waardes van de peaks
tussen -1 en 0 Db te krijgen. Hier vullen we eerst +4 Db in in de "mastergain >
pregains" en laten hem nogmaals draaien :



Je ziet dat 4 Db niet genoeg is en dat ook de waardes van de andere kanalen ver-
anderd zijn. Laten we 5 Db eens proberen :



En voila ! De achterkanalen zien er nu goed uit. Ze zijn -1 Db vergeleken met de
voorkanalen en het center haaft ook de waarde van 0.5 Db luider dan de fronts.
Er is nu alleen nog een kleine aanpassing aan de LFE nodig. Dat doen we in de
decoder door hem daar iets zachter te maken. 0,3 ipv 0,4



Hij is nu een beetje aan de zachte kant, je zou hem ook 0,32 kunnen geven :



De song staat nu klaar om op te nemen.....je hoeft alleen op de file-speler voor
de fronts te drukken en er worden 6 mono wavs opgenomen. Beluister ze op je HTS
en vergelijk met opnames van dezelfde song met een andere methode. Uitstekende
separatie, discrete kanalen en het typische Ambisonics geluid. Deze song werkt
uitstekend met deze methode.
Er is een instelling die een behoorlijke invloed uitoefent op het uiteindelijke
resultaat en dat is "Ambi Decode Center". Als he deze aanklikt wordt het Center
ook meegenomen in het Ambisonics veld, maar als je hem uitzet zijn alleen de
speakers op de hoeken Ambi. Bij sommige stemmen maakt dit nogal een verschil,
maar het nadeel is , is dat het dan nog moeilijker is om de gains aan te passen.
Als je de waardes uit het voorbeeld gebruikt op een niet Ambi center, krijg je
behoorlijk heftige clips in het center, terwijl we wel een niet clippend signaal
ingevoerd hebben. Dus moeten we de pregains aanzienlijk verlagen. Je zal zien dat
het en stuk moeilijker is om de juiste waardes te vinden. Laten we de gains voor
een non-ambi center eens vergelijken met een ambi-center :



Je ziet het enorme verschil in het center. Het is gewoon een kwestie van uitpro-
beren en door schade en schande wijs te worden !!

TOEVOEGING

Soms krijg je waardes in de rears die een luidere peak hebben dan de fronts maar
waarbij het RMS wel 3 of meer Dbzachter kan zijn. Verander dat niet, het is een
van de charmes van deze methode dat het toch goed klinkt. Immers : separatie is
duidelijk waarneembaar door de verschillen in peaks en minder door de verschil-
len in RMS ! Uit ervaring kan ik 1 ding echter stellig zeggen : Klooi niet met
de fronts behalve in preprocessing !!
En laat Ambi altijd het laatste proces voor de filerecorder zijn. Veranderen op
dat punt, vernietigt het Ambisonics geluidsveld !!
Verder is het echt een kwestie van proberen totdat je de juiste waardes voor de
gains hebt, maar met iedere keer wordt het makkelijker. De beste wijze is altijd
starten met gains voor de achterkanalen, dan de fronts en als laatste het center
en de LFE.
In deze gids hebben we de input van CCG gebruikt, maar je zou als input ook de
output van bijvoorbeeld een QS methode kunnen gebruiken. Eigenlijk fungeert het
dan zoals de Ambiwrapper, maar met een totaal ander soort geluid.

Happy Encoding !!

BACK

Layout and Guide by The Dynamic Duo
The Dynamic Duo : Kempfand & Eye of Horus
It's not allowed to re-publish this method !